Сънят е важен за различни физиологични и психологични функции и особено за растежа, ученето и паметта. Сънят играе особено важна роля в първите години от живота на децата. Този период е свързан с изключителнo бързи темпове на растеж и развитие на мозъка и когнитивните функции. През първата година от живота на децата сънят “узрява” като бебетата постепенно започват да прекарват по-малко общо време в сън, но да спят по продължително и по-качествено при всяко заспиване. Данните сочат, че 10-35% от децата имат проблеми със съня в първите 3 години от живота си. При някои от тези деца проблемите със съня продължават и доста след това. Това води до нехармонично физическо, когнитивното и емоционално развитие. Тези факти са достатъчни, за да разберем защо е изключително важно да подкрепим адекватно бебешкия сън. Как можем да направим това?

Различни фактори влияят на качеството и количеството на съня при бебетата – гените, които носят, здравословното им състояние, околната среда и храненето.

Шумът наоколо, по-голямата осветеност, замърсяването на въздуха и не оптималната температура имат неблагоприятно въздействие върху съня на кърмачетата. Бебетата спят по-добре в затъмнена и тиха стая при температура около 21-22 С. Митовете, че децата трябва да се учат да спят на шум са лишени от логика. Шумът не помага с нищо на Вашето бебе! Напоследък се натрупват и данни, които показват, че т. нар. бял шум по-скоро вреди, отколкото води до релаксация и успокоение.

Разбирането на родителите за нуждите от сън на децата им и адекватната подкрепа на тези нужди също подобрява качеството на съня на кърмачетата. Запазването на спокойствие от страна на родителите, успокояването на децата при събуждане през нощта, физическата близост и пеенето преди заспиване са доказани практики, които ускоряват “узряването” на съня при бебетата.

Храненето е друг важен фактор, който влияе на количеството и качеството на съня при кърмачетата. Доказано е, че както вида на консумираните вещества, така и времето на хранене влияят на съня. Как храненето влияе на съня на Вашето бебе?

  • Установено е, че съставът на майчината кърма се променя през денонощието. Веществата в състава на кърмата, които подкрепят съня се повишават вечерта и достигат максимални концентрации през нощта. Ако кърмите бебето си, Вие подобрявате съня му. Кърменето при поискаване дори и през нощта е нормален физиологичен процес, който не само удължава лактацията, а и подобрява качеството на съня на децата.
  • Адаптирани млека, с по-високи концентрации на вещества като триптофан, някои видове нуклеотиди и омега-3 мастни киселини (особено DHA) подобряват съня при бебетата. Използвайки адаптирани млека, обогатени с омега-3 мастни киселини и триптофан подобрявате качеството на съня на Вашето дете.
  • Едно проучване[2] показва, че кърмачетата родени от майки, с високи нива на омега-3 мастната киселина DHA имат значително по-качествен сън, сравнение с кърмачетата родени от майки с ниски нива на DHA. Авторът на това проучване прави заключението, че децата родени от майки с високи нива на DHA в кръвта имат по-зряла нервна система. Прост и безвреден начин да подобрят качеството на съня на бебетата си е бремнните и кърмещи майки да приемат рибено масло, защото рибеното масло е най-пълноценният източник на омега- 3 мастни киселини. Допълнителните ползи за майките и децата от рибеното масло са, че приемът му намалява честотата и силата на следродилната депресия, подпомага правилното развитие на мозъка на плода, бебето и детето, намалява симптомите на хиперактивност и дефицит на вниманието при децата. Това кара някои експерти да считат, че допълнителният прием на рибено масло по време на бременността и кърменето е също толкова важен , колкото и допълнителния прием на фолиева киселина, йод и витамин Д. За да сте спокойни, както за своето здраве, така и за здравето на вашето бебе, е важно рибеното масло да бъде с доказано качество и произход. Една от най-предпочитаните марки рибено масло от родителите е Норвежко Рибено Масло. Вижте защо тук.

д-р Милена Коцева

Източници

Facebook Comments