бременна жена

Последна редакция: 04.08.2020

Бременността е прекрасен период от живота на бъдещите родители. Обикновено отговорните за поколението си майки редовно посещават своя акушер-гинеколог и изпълняват всички назначени изследвания и препоръки, за да подсигурят най-добрите условия за развитието на детето си. Разбира се това е правилното поведение. И щеше да бъде достатъчно, ако акушер-гинеколозите често не забравяха, че са отговорни не само за това бебето да започне да диша след като се роди, а и за последващото физическо и невро-психическо развитие на детето. Улисани в основаната си цел да се появи живо бебе, лекарите понякога забравят да отделят време, за да обяснят на бъдещите родители, кои са критично важните хранителни вещества, от които се нуждаят организма на плода и майката, за да се роди физически здраво дете с потенциал за нормално невро-психическо и интелектуално развитие.

Kои са четирите критично важни хранителни вещества, които всяка бременна трябва да е сигурна, че приема в достатъчни количества по време на бременността?

  1. Фолиева киселина

    Трябва да признаем, че за всички акушер-гинеколози изписването на фолиева киселина при установяването на бременност се превърна в рефлекс. Популяризирането на този продукт направи възможно всяка бременна или планираща бременност жена да знае важността на този нутриент и да приема фолиева киселина. Нека припомним – приемането на малки дози фолиева киселина преди и по време на първите месеци от бременността снижава многократно вероятността бебето да се роди с дефект на невралната тръба (спина бифида). Все още е малко известно, че не всички хора могат да преработват синтетичната фолиева киселина. Много по-сигурен начин да се набавят нужните количества фолат е приемането на метилфолат.

  2. Омега – 3 мастни киселини (EPA и DHA)

    Вероятно някои акушер-гинеколози знаят колко необходими са омега – 3 мастните киселини за развиващия се мозък на плода, но това далеч не са всички. Аз лично до момента не съм срещала жена, която да е споделила, че лекарят й е обърнал внимание на това, че е изключително важно да приема EPA и DHA по време на бременността.

    DHA е незаменима омега – 3 мастна киселина, която е основен структурен елемент на мозъчните клетки и клетките на ретината. Тя е важна за правилното функциониране на мозъка и очите и участва в метаболизма на невротрансмитерите. През последните 3 месеца от бременността плода натрупва в мозъка си по 50 – 70 мг DHA всеки ден. Активното натрупване на DHA както в мозъка, така и в очите продължава до 18 месечна възраст след раждането. EPA е другата важна незаменима омега – 3 мастна киселина, която е отговорна за пренасянето на DHA от майчиното кръвообръщание в това на плода. EPA е необходимо също за вграждането на DHA в мозъчните клетки и клетките на ретината. Какъв е крайният резултат от възможността плода да натрупа достатъчно количество DHA в нервната си система? Множество епидемиологични проучвания сочат, че децата, които са родени от майки, приемали достатъчно количество омега – 3 мастни киселини по време на бременността имат по-добро невро-психическо и интелектуално развитие, както и по-добра зрителна острота (бел.на автора: при интерес мога да предоставя тези проучвания). Допълнително, проучвания направени в скандинавските страни показват, че бременните, които приемат недостатъчно количество EPA и DHA са застрашени от преждевременно раждане и раждане на деца с ниско тегло.

    Как бъдещите майки могат да си набавят необходимите количества омега – 3 мастни киселини по време на бременността? Най-естествения начин е да приемат 2-3 пъти в седмицата по 300 грама мазна морска риба (скумрия, сьомга, треска). Това, обаче, в условията на замърсения Световен океан и слабия контрол на храните в България е твърде рисково. Трудно би било да сме сигурни, че рибата, която купуваме е уловена от чисти водоеми и не съдържа вещества, които биха били вредни за развиващия се организъм на плода. Затова здравните власти в много държави, препоръчват на бременните да приемат омега – 3 мастни киселини във вид на висококачествено пречистено рибено масло. Норвежко Рибено Масло отговаря на всички стандарти и изисквания за висококачествено пречистено рибено масло и може да се приема от бременните и кърмещи жени без какъвто и да било риск. Норвежко Рибено Масло може да бъде закупено само през сайта Хомеостаза БГ – политика, чрез която гарантираме запазването на качеството му и честната цена.

  3. Йод

    Моето поколение помни малките жълти или червени таблетки, които раздаваха на децата в училище и на бременните в женските консултации. Тези таблетки носеха името Антиструмин и съдържаха йод. Необходимостта от добавянето на йод, здравните власти обясняваха с недостатъчното за нормалното функциониране на щитовидната жлеза количество йод в почвата и съответно в храната. Не мисля, че през последните години почвата е станала по-богата на йод, но със сигурност здравните власти са загубили интерес към опазването на здравето на хората и бъдещото поколение. Много отдавна Aнтиструмин не съществува, а препоръки за прием на допълнително количество йод било то като богати на йод храни или като хранителни добавки по време на сензитивни периоди като детството и бременността не се правят.

    Йодът е микроелемент, който е абсолютно необходим за синтеза на хормоните на щитовидната жлеза. Тези хормони са изключително важни за развитието на мозъка на плода и детето. Дефицитът на йод по време на бременност носи като последствие нарушено невро-психическо и ментално развитие на детето, а при тежък дефицит страда и физическото развитие. През 2014 г., Американската Педиатрична Асоциация изнесе доста тревожни данни за дефицита на йод при бременните и кърмещите жени и последващите проблеми в детското развитие. Препоръките на Асоциацията бяха всяка бременна жена да приема 150 микрограма (обърнете внимание микрограма, а не милиграма) йод като добавка, независимо от приетия с храната (млечни продукти, риба).

  4. Витамин Д

    Последните проучвания за нивата на витамин Д показват, че голям процент от хората, основно жените страдат от дефицит на витамин Д. Причините за това са различни и са свързани с климата, времето, което хората прекарват на открито, използването на слънцезащитни кремове, затлъстяването, цвета на кожата и др.

    Витамин Д е много важен за нормалното протичане на бременността и здравето на новородените и децата. Установено е, че дефицита на витамин Д е свързан с повишена честота на високо кръвно налагане при бременните, прееклампсия и ниско тегло на новородените. Родените от майки с дефицит на витамин Д деца често страдат от ниски нива на калций в кръвта, което може да доведе до хипокалциемични гърчове при новороденото, а в по-късна възраст и проблеми с развитието на скелета и растежа на детето. Допълнително е установено, че децата, които са с ниски нива на витамин Д в кръвта страдат по-често от астматични бронхити и астма.

    Здравните власти във Великобритания препоръчват прием на 400 UI витамин Д дневно на всяка бременна жена, а при жени с повишен риск от хиповитаминоза Д и по-големи дози. Алтернатива на масовото суплементиране с витамин Д на бременните жени е изследването поне два пъти по време на бременността (в началото и около 28 седмица) на нивата на витамин Д в кръвта и прием на витамина според резултатите.

    Нека да отбележа също, че нуждите от допълнителни количества омега – 3 мастни киселини, йод и витамин Д остават и са също толкова важни за детското развитие и в периода на кърмене.

    В заключение бих искала в качеството си на лекар и майка сблъскала се с проблемите на детското развитие да призова всички бъдещи родители да не подценяват допълнителните нужди на развиващия се организъм от нутриенти. Профилактирането на проблемите свързани с физическото и невро-психическото развитие на децата е много по-лесно, по-евтино и лишено от неприятни преживявания за разлика от усилията необходими за справяне с вече налични проблеми на детето.

д-р Милена Коцева

Facebook Comments