Повишените нива на липиди в кръвта (холестерол и/или триглицериди) е сериозен и често срещан здравословен проблем. Според СЗО над 39 % от хората в света имат повишен холестерол като честотата в Европа е най-голяма (54%) , следвана от честотата в американските континенти (48%). Най-малко хора с повишен холестерол има в Африка (22.6%) и Източна Азия (29%).

Високите нива на холестерол и/или триглицериди увеличават многократно риска от атеросклероза, исхемична болест на сърцето, инфаркти и инсулти.

Фармацевтичната индустрия е разработила и продължава да разработва лекарства за понижаване на холестерола и триглицеридите. Водещите международни компании всяка година реализират годишни продажби за милиарди долари на такива лекарства. Тези лекарства понякога успяват да намаляват нивата на липидите в кръвта, друг път не са толкова ефективни, но често имат нежелани ефекти, някои от които сериозни.

Какви са алтернативните методи, които могат да ви помогнат да намалите нивата на холестерола и триглицеридите в кръвта?

  1. Омега – 3 мастни киселини. Най-пълноценният източник на омега – 3 мастни киселини е рибеното масло. Десетки са проучванията, които показват, че дневният приемът на 2-4 грама омега – 3 мастни киселини намалява нивата на триглицеридите в кръвта с 20 до 40 %. Безспорно най-качественото и ефективно рибено масло в България е Норвежко Рибено Масло 🙂
  2. Екстракт от червен ориз, ферментирал от Monascus Purpureus. Monascus Purpureus е особен вид плесен, който е пурпурно червен на цвят. Червеният ферментирал ориз се използва в Китай и други азиатски страни като храна и лекарство. Той съдържа биологично активни вещества, които се наричат монаколини. Монаколините имат подчератан и научно доказан холестролопонижаващ ефект. Всъщност червеният ферментирал ориз е единствената хранителна добавка призната и от регулаторните органи, включително от Европейската агенция по безопасност на храните като ефективна алтернатива на лекарствата за понижаване на холестерола. Висококачествена хранителна добавка, в която основна съставка е червен, ферментирал ориз е Липид Баланс. В състава на Липид Баланс са добавени и витамините В3, В6, В9 (фолиева киселина) и В12, които спомагат за увеличаване на добрия холестерол и намаляване на сърдечно-съдовия риск.
  3. Фитостероли. Фитостеролите са естествено налични в малки количества в някои плодове, зеленчуци, ядки, семена, зърнени храни, бобови растения, растителни масла и други растителни източници. Фитостеролите пречат на холестерола да се резорбира в червата. Проучваният показват, че дневният приемът на 2 грама фитостероли води до намаляване на холестерола в кръвта с 9 до 20 %.
  4. Люспи от семена на бял живовляк (хуск псилиум). Известно е, че консумацията на 10 – 12 грама хуск дневно може да намали нивото на холестерола с 3 – 14%.
  5. Джинджифил. Джинджифилът намалява синтезата на холестерол от черния дроб и ускорява извеждането му от организма.
  6. Пълнозърнести зърнени храни. Тези храни пречат на абсорбцията на липидите в червата от една страна и помагат за елиминирането им от организма от друга.
  7. Диета богата на плодове, зеленчуци, соя, бобови култури, ядки и пълнозърнест хляб намалява нивата на липиди в кръвта.
  8. Всякакви дейности, водещи до намаляване на стреса и най-вече спортът, медитацията и йогата също доказано намаляват нивата на холестерола и триглицеридите в кръвта.


Кои и колко от изброените хранителни добавки да включим, ако имаме висок холестерол и/или триглицериди зависи от начина ни на живот, физическата ни активност, пола ни, начина ни на хранене, генетичната ни предразположеност към високи нива на липиди в кръвта, продължителността на хиперлипидемията. Приемът на лекарства за намаляване на липидите също трябва да се има предвид като е абсолютно реално с промяната на стила на живот и добавянето на хранителни добавки постепенно дозата на лекарствата да бъде намалена и дори приемът им да бъде преустановен.

д-р Милена Коцева

Източници