Алтернативна и допълваща медицина: Хронично главоболие и мигрена

Хроничното главоболие е сериозен здравен и икономически проблем, който влошава качеството на живот и намалява работоспособността на страдащите от него. Малка част от хората, които имат често главоболие са се допитвали до лекар за проблема си.

Статистиката сочи, че в световен мащаб в рамките на една година 3/4 от всички хора между 18 и 65 години са имали главоболие. Данните също сочат, че 10% от населението страда от мигрена, а 1.7-4% от възрастните имат главоболие 15 и повече дни в месеца. Мигрената е особено тежко главоболие, което продължава от часове до 2-3 дни и често се придружава с гадене, повръщане, непоносимост към нормалните нива на звук и светлина.

Лечението на главоболието с лекарства често води до намаляване на болката, но не и до нейното изчезване. Лекарствата понякога имат и нежелани ефекти, което допълнително нарушава качеството на живот на пациентите. Това кара хората, страдащи от главоболие да търсят други начини за повлияване на честотата и силата на болката и нормализиране на ежедневието им. Освен намаляването на стреса и повишената физическа активност следните методи и средства са показали ефективност по отношение на намаляване на честотата и болката при хронично главоболие:

  1. Допълнителен прием на омега – 3 мастни киселини (рибено масло).
    Съотношението на омега-3 и омега-6 мастните киселини в тялото е от ключово значение и определя как ще функционира организмът и как ще отговори на различни неблагоприятни фактори, идващи от от заобикалящата го среда. Повече за важността на това съотношение можете да прочетете тук. Омега-3 и омега-6 мастните киселини са структурен елемент на клетъчните мембрани на нервните клетки. От тях се образуват т. нар. липидни медиатори, като омега-6 мастните киселини дават началото на липидни медиатори, които увеличават болката, а омега-3 мастните киселини дават началото на липидни медиатори, които потискат болката. Съвременната диета е изключително богата на омега-6 мастните киселини и бедна на омега-3 мастни киселини. Допълнителният прием на рибено масло, което е най-пълноценният източник на омега-3 мастни киселини намалява честотата и силата на главоболието. Този факт е потвърден от няколко клинични проучвания (виж секция “Източници”). Допълнително рибеното масло подобрява състоянието на пациенти страдащи от – или предразположени към сърдечно-съдови, автоимунни, невродегенеративни, психични, метаболитни, ендокринни и чернодробни заболявания. Това го прави една изключително ефективна и необходима хранителна добавка в менюто на всеки човек, а не само на страдащия от хронично главоболие. Важно е изборът на рибено масло да бъде внимателен, за да може приемът му да носи само ползи, без рискове от предозиране на витамини и поглъщане на токсини. Защо аз предпочитам Норвежко Рибено Масло можете да разберете тук.
  2. Други хранителни добавки:
    Едно проучване установява, че приемът на 100mg коензим Q10 три пъти дневно намалява честотата на мигренозното главоболие. Резултатите от други две проучвания подкрепят положителен ефект на приема 300mg магнезий дневно за намаляване на главоболието. Витамин В2 (рибофлавин) в доза 400mg дневно също е показал ефективност върху хроничното главоболие. Екстрактът от моминска вратига (Tanacetum parthenium) е друго натурално средство, което е показало ефективност по отношение на силата и честотата на хроничното главоболие и мигрената в няколко клинични проучвания. Най-сигурни данни от клинични проучвания са получени обаче относно ефективността на екстракта от растението обикновен бутербур, наричано още хибридна чобанка (Petasites hybridus). Екстрактът от това растение отчетливо намалява честотата на мигренозните пристъпи.
  3. Според няколко проучвания хипербарната оксигенотерапия (барокамера) води до облекчение на болката при мигрена. Други учени смятат, че дишането на кислород дори без той да е под налягане има същия ефект върху главоболието.

Д-р Милена Коцева

Източници

Facebook коментари

By |2018-09-11T13:06:45+00:00септември 11th, 2018|Обща|0 Коментара

Напишете коментар