
Звучи невероятно, дори невъзможно, нали?
Някои от по-възрастните колеги, лекари биха ме заклеймили за това твърдение. Дълги години се смяташе, че мозъчните клетки не могат да се възобновяват. Смяташе се, че структурата и възможностите на мозъка не се променят след раждането. Знаеше се, че с годините много неврони умират, но нови не се появяват. Мозъкът беше обявен за една съвършена машина, чиито “части” не могат да се обновяват и променят, а ако бъдат увредени тяхната функция ще бъде загубена завинаги.
Но…
През 1998 г. (т.е преди само 20 години) двама учени Петер Ериксон и Фредерик Гейдж установили, че човешкият мозък произвежда непрекъснато нови клетки, наречени невронни стволови клетки. Процесът се нарича неврогенеза и продължава до края на живота ни. Невронните стволови клетки са първични мозъчни клетки, които все още не са се превърнали (специализирали) нито в неврони, нито в клетки, които подпомагат невроните (глиални клетки), но пък са безсмъртни! Невронните стволови клетки могат да се делят до безкрай като произвеждат точни копия на себе си. Засега активни невронни стволови клетки са открити на две места в човешкия мозък – в хипокампа (мозъчната структура, която отговаря за ученето, паметта, пространствената ориентация и някои поведенчески реакции) и в обонятелната луковица (зоната, обработваща мириса). Но търсенето продължава!
Дали обаче образуването на нови неврони е свързано с подобряване на умствените способности? Експериментът дал отговор на този въпрос е следният: Възрастни мишки били отглеждани в среда, пълна с много “миши играчки” – топки, тръбички, колела за тичане. Други били отглеждани в стандартни клетки. Мишките отглеждани в среда с “миши играчки” се представяли много по-добре на тестовете за измерване на мишия интелект, отколкото мишките, живели в стандартна среда. След като пожертвали мишките и от двете групи след 45 дни установили, че мишките, които живели в средата с “миши играчки” имали 15 % по-голям хипокамп и 40 000 повече нови неврона в сравнение с мишките, живели в стандартни клетки. Нещо повече: ако мишките живеят в среда с “миши играчки” в продължение на 10 месеца броят на невроните в хипокампа им се увеличава петкратно в сравнение с мишките, живели в стандартни клетки! Интересното е, че при по-възрастните мишки образуването на нови неврони, не е толкова интензивно, колкото при младите животни, но го има и продължава до смъртта.
Учените установили, че има и друг механизъм за увеличаване на броя неврони в хипокампа и съответно до подобряване на умствените способности, а именно удължаването на живота на невроните. И забележете: физическата активност предимно увеличава броя на новообразуваните неврони, а ученето предимно удължава живота на невроните. По този начин физическите упражнения и ученето взаимно се допълват.
Какви са практическите изводи от тези открития:
- Ако отглеждаме децата си от първия им ден в разнообразна и стимулираща среда, те ще се развиват по-добре и ще бъдат по-умни.
- Физическото натоварване е също толкова важно за интелектуалните постижения, колкото и обучението. Грешка е деца или възрастни с намален интелектуален капацитет или обучителни трудности да бъдат застопорявани на чина и обучавани непрекъснато. Те трябва да се движат и спортуват, за да стимулират образуването на нови нервни клетки.
- Обучението и увеличението на коефициента на интелигентност е възможно не само в детска възраст. Мозъкът може да се обучава и интелектът да се повишава през целия живот при подходяща стимулация и начин на живот.
- Упадъкът на интелекта с напредване на възрастта е преодолим или най-малкото може да бъде силно забавен.
- Основен структурен елемент на новообразуващите се нервни клетки е омега-3 мастната киселина DHA. Неин най-пълноценен източник е рибеното масло. Това означава, че рибеното масло е изключително важна хранителна добавка през целия живот на човека. Примайки рибено масло, хората доставят градивни вещества за образуването на новите нервни клетки и така поддържат и развиват мозъка и ума си.
Д-р Милена Коцева
P.S. Защо да се доверите на Норвежко Рибено Масло вижте тук.