бременност

Ефектите на суплементацията с омега-3 мастни киселини при жени, желаещи бременност се проучва усилено напоследък. Голяма част от проучванията са показали, че допълнителният прием на омега-3 мастни киселини имат благоприятни ефекти върху фертилността като повишават прогестерона, намаляват ановулаторните цикли, повишават броя на забременяванията, подобряват качеството на ембрионите и изхода от бременността. До тези изводи са стигнали, както проучванията при животни, така и проучванията при жени, подложени на процедури за асистирана репродукция, включително и инвитро оплождане.

Други проучвания обаче не намират промяна във фертилността при жените, приемащи допълнително омега-3 мастни киселини и поради това учените избягват да са категорични за това дали приемът на омега-3 мастни киселини подпомага забременяването. Въпреки това някои големи центрове по асистирана репродукция препоръчват на пациентките си прием на около 3000 мг омега-3 дневно.

В началото на 2019 г. излезе поредното проучване[1] на тази тема, при което авторите установяват, че приемът на 3300 мг дневно омега-3 мастни киселини от жените води до сигнификантно намаляване на фоликулостимулиращия хормон (FSH) при тях. По принцип високите нива на FSH са лош прогностичен белег за възможностите за забременяване на жената. Висок FSH се наблюдава и при жените, които навлизат в менопаузата. Затова понижаването на този хормон при прием на омега-3 мастни киселини говори за повишаване на фертилитета и подобряване на хормоналния баланс.

В цитираното проучване са установили също, че това действие на омега- 3 мастните киселини се наблюдава при жените с нормално тегло, но не и при жените със затлъстяване. Това вероятно е и обяснението защо някои проучвания не установяват по-добра фертилност след прием на омега-3 мастни киселини.

Поради изложените по-горе факти, както и на база на други известни ефекти на омега-3 мастните киселини можем да обобщим следното:

  1. Приемът на омега-3 мастни киселини (EPA и DHA) повлиява хормоналните нива при жените с нормално тегло и повишават фертилността им.
  2. Омега-3 мастните киселини не повишават фертилността при жени със затлъстяване.
  3. Дозите на омега-3 мастните киселини, които имат такъв ефект са по-големи от стандартните. При проучванията са използвани дози от 3000 – 3500 мг омега-3 (EPA + DHA).
  4. Предвид действието на омега-3 мастните киселини върху нивата на FSH, с голяма степен на вероятност може да се каже, че жените, приемащи редовно омега-3 мастни киселини навлизат в менопауза по-късно.
  5. Допълнителният прием на омега-3 мастните киселини няма никакви нежелани ефекти. Напротив: те се използват за профилактика и въздействие на много патологични състояния и заболявания. Приемът им може да донесе ползи по отношение на:
    • Правилното развитие на мозъка на плода, бебето и детето. DHA е основен структурен елемент на мозъчните клетки.
    • Намаляване на възпалението в организма. Хроничното възпалителние съпровожда много от заболяванията, характерни за съвременния човек – сърдечно-съдовите, автоимунните, невродегенеративните заболявания и рака.
    • Подобряване на очното здраве на плода и майката.
    • Профилактика и подобряване на състоянието при автоимунните заболявания.
    • Намаляване на тревожността и депресията, включително следродилната депресия.
    • Намаляване на сърдечно-съдовите заболявания (намаляване на триглицеридите, понижаване на кръвното налягане, намаляване на съсирваемостта на кръвта, намаляване на атеросклеротичните плаки).
    • Намаляване на дефицита на внимание и хиперактивността.
    • Подобряване на състоянието при метаболитен синдром и омазняване на черния дроб.
    • Намаляване на риска от развитие на болестта на Алцхаймер.
    • Подобряване на продължителността и качеството на съня.
    • Подобряване на здравето и вида на кожата.

Известно е, че най-пълноценният източник на омега-3 мастни киселини е рибеното масло. След като сме се убедили в ползите от приема на омега-3 мастни киселини идва ред да изберем подходящо рибено масло. Подборът на качествен продукт е много важен, за да си гарантираме ефективност и безопасност. Как да подберете качествено рибено масло и защо аз предпочитам Норвежко Рибено Масло вижте тук.

д-р Милена Коцева

Източници

Facebook коментари