Рибеното масло помага при състояния на тревожност и напрежение

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Чувствате, че Ви е трудно да дишате, имате тежест в гърдите, сърцето Ви ще изхвръкне, изпитвате страх без да знаете защо, напрегнат сте като пред изпит, но изпит не Ви предстои, не можете да спите добре…..Познато ли Ви е? Ако отговорът е “да”, това се нарича тревожност, и би могло да значи дори, че страдате от тревожно разстройство.

Тревожността е най-честия психичен симптом, от който се оплакват съвременните хора. Според статистиката един от трима човека са тревожни. Непрекъснатата тревожност нарушава качеството на живот и работоспособността на хората. Тревожността е единствен симптом при някой хора, а при други е част от по-сериозни състояния каквито са депресията, биполярното разстройство, шизофренията и др.

Тревожността може да бъде намалена чрез:

  • психотерапия
  • редовно спортуване
  • тренировки по позитивно мислене
  • медитация и
  • лекарства

Обикновено при силно изразена тревожност психиатрите предписват антидепресанти. Антидепресантите често са ефективни, но са свързани с доста нежелани ефекти, някои от които са доста смущаващи – напълняване, потиснато либидо, нарушен ерекция. Каква е алтернативата на лекарствената терапия при тревожност?

Години наред различни изследователи доказват ефекта на омега-3 мастните киселини при различни психически състояния и разстройства. Установено е, че омега- 3 мастните киселини, чиито най-пълноценен източник е рибеното масло подобряват състояния като депресия, следродилна депресия, обсесивно-компулсивно разстройство, поведенчески проблеми, тревожност.

В средата на месец септември беше публикуван преглед и метаанализ на наличните до момента проучвания, касаещи ефективността на омега-3 мастните киселини (рибеното масло) при тревожност. Авторите са включили в метаанализа 19 клинични проучвания с 2240 участници от 11 държави. Изводите от този метаанализ са, че омега-3 мастните киселини сигнификантно намаляват тревожността. Казано по друг начин омега-3 мастните киселини са ефективно средство при тревожност.

Важно е да се уточни, че намаляване на тревожността е установена при пациентите, които приемат дневно не по-малко от 2000 мг омега-3. При пациентите, които са приемали по-ниски дневни дози не е констатирана сигнификантна промяна в нивото на тревожност. Обръщам внимание, че тук не говорим за 2000 мг рибено масло, а за 2000 мг активна съставка на рибеното масло – омега – 3 мастни киселини (EPA + DHA). За да разберете какво количество EPA и DHA съдържа Вашето рибено масло трябва да потърсите на етикета количествата EPA и DHA и да ги съберете. Те са по-малко от количеството рибено масло в единица от продукта. Качественото рибено масло съдържа над 50 % омега-3 мастни киселини в единица рибено масло. Например в Норвежко Рибено Масло високо концентрирано в 1 капсула се съдържат 1000 мг рибено масло, но от тях 515 мг са омега-3 мастни киселини (310 мг EPA и 205 мг DHA). За да приемете 2000 мг EPA+DHA трябва да приемате по 4 капсули дневно. Тази доза е подходяща и за много други състояния, при които рибеното масло е ефективно и за които можете да научите в секция БЛОГ на сайта ХОМЕОСТАЗА. За да приемете 2000 мг EPA+DHA от Норвежко Рибено Масло сироп, Вие трябва да приемате по 8 мл дневно.

Омега-3 мастните киселини действат чрез натрупване. Обикновено са необходими около 3 месеца прием, за да се почувства отчетливо подобрение. Приемът на минимум 2000 мг омега-3 мастни киселини продължително време е безопасен, ако рибеното масло се добива от телата на рибите (а не от черния им дроб) и ако в рибеното масло няма добавени витамини, които могат да се предозират. Всъщност според Европейската агенция за безопасност нa храните дневния прием на омега-3 мастни киселини до 5000 мг дневно е безопасно, стига да няма други естествено съдържащи се или добавени компоненти в рибеното масло. Излишно е дa споменавам, че трябва да следите и за чистотата на продукта, който ще приемате.

Авторите на гореспоменатите преглед и метаанализ също установяват, че ефективността на омега-3 мастните киселини в намаляването на тревожността е по-голяма, когато в рибеното масло процентното съдържание на EPA превалира над DHA – т. е в единица обем от продукта EPA трябва да е повече от DHA. Например в една капсула Норвежко Рибено Масло високо концентрирано се съдържат 60 % EPA и 40 % DHA. В 5 мл Норвежко Рибено Масло сироп се съдържат EPA и DHA в същото съотношение – 60:40.

Механизмите по които омега-3 мастните киселини въздействат на психични състояния, каквото е тревожността не са съвсем ясни, но се предполага, че рибеното масло въздейства на повече от едно място в невробиологията на мозъка – чрез намеса в невротрансмитерните системи, чрез намеса в невропластичността и чрез намаляване на процесите на възпаление в мозъчната тъкан.

И така нека обобщим. Ако се чувствате тревожни и напрегнати може да опитате да намалите тревожността чрез:

  • редовно физическо натоварване;
  • психотерапия;
  • тренинг в позитивното мислене;
  • медитация;
  • лекарства, отчитайки сравнително честите нежелани ефекти;
  • омега-3 мастни киселини – безвредно и подпомагащо много процеси в организма рибено масло;

Д-р Милена Коцева

Източници[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]