10 слабо известни признаци на стрес

При стрес ВитаДинамик

За стреса и зловредното му въздействие всички сме информирани, но повечето от нас не обръщаме внимание на тревожното си ежедневие, докато здравословното ни състояние наистина не се влоши. Какво най-често ни стресира и начините, по които можем да противодействаме на стреса можете да прочетете тук.

 

Освен широко известните признаци на стрес, има и такива, за които малко се говори. Тази статия Ви запознава със слабо известните признаци, които могат да бъдат сигнали, че стресът влияе негативно на вашето тяло.

Стресът може да причини акне

Ако имате повече пъпки, когато сте стресирани, това може да не е съвпадение. Проучванията са установили, че подложените на стрес имат по-тежко акне. (1) Смята се, че когато сме подложени на стрес, докосваме по-често лицето си (2), а това води до развитието на акне. Възможна причина също е, че стресът повишава активността на мастните жлези в кожата, а мазната кожа страда по-често от акне.

Стресът може да намали паметта ви

Ясно е, че стресът може да е свързан с  липсата на ясна мисъл (т.нар. мозъчна мъгла), с трудности при вземането на решения и с ниски когнитивни постижения. Това е така, защото състоянието на стрес засяга мозъка. Стресът може да доведе и до намалена способност да си спомняте подробности, които са се случили в моменти на силен стрес или до “дупки”  на паметта в дългосрочен план. Причината за това е свръхстимулацията на мозъка и отделянето на хормони на стреса в напрегнатото ежедневие, което намалява възможността на мозъка да запомня. Известно е също,че хроничният стрес е свързан с намаляване на обема на някои части на мозъка. (3)

Стресът намалява продължителността на живота

Знаем много за неблагоприятните ефекти на стреса върху здравето, но пропускаме да си кажем, че има проучвания, които доказват, че в крайна сметка хроничният стрес води до увеличена смъртност и съответно намалява продължителността на живота (4,5)

Стресът намалява либидото

Реакцията на стрес на организма активира органи и системи, които да помогнат да избягате или да преодолеете стреса. За сметката на това други психични функции, включително либидото се потискат в състояние на стрес (тъй като са второстепенни за оцеляването) (7) Освен това хроничният стрес намалява производството на тестостерон и качеството на спермата при мъжете (6)

Стресът прави менструалния цикъл по-болезнен

Жените знаят, че под действието на силен стрес менструалният цикъл може да се скъси, да се удължи или дори да липсва с месеци. Малко хора обаче нзаят, че стресът може да направи менструалния цикъл по-болезнен или по-обилен (8).

Симптоми при стрес

Може да предизвика болки в челюстите и зъбите

Хората, подложени на стрес по-често скърцат със зъби несъзнателно или на сън (9,10). Състоянието се нарича бруксизъм. Бруксизмът може да доведе до неспецифична болка в челюстите или в зъбите.

Стресът може да предизвика болки в сухожилията и мускулите

Разпространено е знанието, че стресът води до постоянно стягане на мускулите на главата и предизвиква т.нар. тензионно главоболие. Малко хора обаче знаят, че стресът може да предизвика дълготрайна болка и на други места по тялото – най-често раменете и кръста. Когато тялото е под стрес, мускулите слабо, но продължително се напрягат. Мускулното напрежение е почти рефлексна реакция на стрес – това е начинът на тялото да се предпази от нараняване. Продължителното напрежение на мускулите обаче в крайна сметка води до болка (11,12).

Косопадът може да бъде признак на стрес (13)

Стресът може да предизвика изтъняване и опадане на косата предимно в теменната област. Този косопад не е траен и при отминаване на стреса косата може да се възстанови. Друга причина косата да страда при стрес е т.нар. трихотиломания – разтройство, при което човек непрекъснато дърпа и отскубва косата си. Трихотиломанията се влошава осезаемо при стрес.

Стресът може да предизвика обриви

Стресовите обриви могат да се появят по лицето, гърдите, шията и крайниците. Обикновено те изглеждат като подутини с променен цвят и различни размери, които могат да сърбят, парят или изтръпват. Често подутините се сливат и образуват голям повдигнат сърбящ участък от кожа. При тъмна кожа стресовия обрив може да бъде бледо розов или с цвят малко по-тъмен  от околната кожа. При светла кожа той е розов или червен (14,15)

Може да доведе до промяна в чувствителността към миризми и поява на шум в ушите

Стресът може да доведе до повишена или понижена чувствителност към миризми и поява/засилване на шума в ушите (15, 16, 17)

Прекаленият или непрекъснат стрес не бива да бъде пренебрегван. Всяка наша стъпка, свързана с намаляване на стреса и всяко наше действие, водещо до предпазване на организма ни от прекаления стрес ще доведе не само до подобряване на качество на живота ни, но и ще ни предпази от редица заболявания, чиито поява и прогресия са недвусмислено свързани с повишения стрес в ежедневието ни. Здравословното хранене, движението, по-честите разходки сред природата и релаксацията са добре познати техники за намаляване на стреса. Ежедневният прием на природни продукти, наречени адаптогени предпазва тялото ни от нежеланите ефекти на стреса. Само две капсули ВитаДинамик на ден ще ни доставят дозата адаптогени, която ще помогне на тялото да преживее без щети стресовото ежедневие.

Научете повече за ВитаДинамик тук.

Материали използвани за тази статия:

  1. Zari S, Alrahmani D. The association between stress and acne among female medical students in Jeddah, Saudi Arabia. Clin Cosmet Investig Dermatol. 2017 Dec 5;10:503-506 ((https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5722010/ )
  2. Mueller SM, Martin S, Grunwald M. Self-touch: Contact durations and point of touch of spontaneous facial self-touches differ depending on cognitive and emotional load. PLoS One. 2019 Mar 12;14(3):e0213677 ((https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6413902/)

3.Lupien SJ, Juster RP, Raymond C, Marin MF. The effects of chronic stress on the human brain: From neurotoxicity, to vulnerability, to opportunity. Front Neuroendocrinol. 2018 Apr;49:91-105 (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0091302218300098)

  1. Meier SM, Mattheisen M, Mors O, Mortensen PB, Laursen TM, Penninx BW. Increased mortality among people with anxiety disorders: total population study. Br J Psychiatry. 2016 Sep;209(3):216-21 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5082973/)
  2. Walker ER, McGee RE, Druss BG. Mortality in mental disorders and global disease burden implications: a systematic review and meta-analysis. JAMA Psychiatry. 2015 Apr;72(4):334-41

(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4461039/

  1. Xiong X, Wu Q, Zhang L, Gao S, Li R, Han L, Fan M, Wang M, Liu L, Wang X, Zhang C, Xin Y, Li Z, Huang C, Yang J. Chronic stress inhibits testosterone synthesis in Leydig cells through mitochondrial damage via Atp5a1. J Cell Mol Med. 2022 Jan;26(2):354-363 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8743653/)
  2. Hamilton LD, Meston CM. Chronic stress and sexual function in women. J Sex Med. 2013 Oct;10(10):2443-54 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4199300/ )
  3. Nagma S, Kapoor G, Bharti R, Batra A, Batra A, Aggarwal A, Sablok A. To evaluate the effect of perceived stress on menstrual function. J Clin Diagn Res. 2015 Mar;9(3):QC01-3 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4413117/ )
  4. Mayo Clinic, Bruxism (teeth grinding), available at:
    https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bruxism/symptoms-causes/syc-20356095
  5. Chemelo VDS, Né YGS, Frazão DR, de Souza-Rodrigues RD, Fagundes NCF, Magno MB, da Silva CMT, Maia LC, Lima RR. Is There Association Between Stress and Bruxism? A Systematic Review and Meta-Analysis. Front Neurol. 2020 Dec 7;11:590779 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7793806/)

11.Lundberg U. Psykisk stress och muskuloskeletala besvär: psykobiologiska mekanismer. Brist på vila och återhämtning större problem än arbetsbelastning [Psychological stress and musculoskeletal disorders: psychobiological mechanisms. Lack of rest and recovery greater problem than workload]. Lakartidningen. 2003 May 22;100(21):1892-5. Swedish. PMID: 12815874. 

  1. American Psychological Association, Stress effects on the body, available at: https://www.apa.org/topics/stress/body
  2. Mayo Clinic, Daniel K. Hall-Flavin, MD, Can stress cause hair loss? available at: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/expert-answers/stress-and-hair-loss/faq-20057820
  3. Konstantinou GN, Konstantinou GN. Psychological Stress and Chronic Urticaria: A Neuro-immuno-cutaneous Crosstalk. A Systematic Review of the Existing Evidence. Clin Ther. 2020 May;42(5):771-782 https://www.clinicaltherapeutics.com/article/S0149-2918(20)30172-7/fulltext
  4. Shelley WB, Shelley ED. Adrenergic urticaria: a new form of stress-induced hives. Lancet. 1985 Nov 9;2(8463):1031-3.Cortese BM, Uhde TW, Schumann AY, McTeague LM, Sege CT, Calhoun CD, Danielson CK. Anxiety-related shifts in smell function in children and adolescents. Chem Senses. 2021 Jan 1;46:bjab051 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8711292/
  5. Houghton DC, Howard SL, Uhde TW, Paquet C, Schlosser RJ, Cortese BM. Odor sensitivity impairment: a behavioral marker of psychological distress? CNS Spectr. 2019 Aug;24(4):404-412 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6437019/
  6. Patil JD, Alrashid MA, Eltabbakh A, Fredericks S. The association between stress, emotional states, and tinnitus: a mini-review. Front Aging Neurosci. 2023 May 3;15:1131979 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10188965/