Как да намалим пролетната умора

пролетна умора

Пролетта е преходен сезон, който е стресов за човешкия организъм, защото е период на адаптация и възстановяване след преминалите студени месеци. През зимата тялото ни изразходва много ресурси, за да се бори с ниските температури и различни инфекциозни заболявания, което рефлектира в проявата на така наречената пролетна умора. По нашите земи пролетната умора настъпва обикновено в периода на месеците март – април.

Симптоми на пролетна умора

  • Сънливост, дори и след наспиване;
  • Замаяност;
  • Главоболие;
  • Липса на мотивация;
  • Намален мускулен тонус;
  • Болки в ставите;
  • Чувствителност към промени във времето;
  • Отпадналост;
  • Депресивни състояния;
симптоми на пролетна умора

Причини за пролетната умора

Защо се появява пролетната умора не е съвсем изяснено. Причините поради които тя се развива могат да са различни при различните хора. Въпреки това обаче в периода на смяна на сезоните се наблюдават различни феномени, които биха могли да обяснят защо хората страдат от пролетна умора:

 

1.Понижени нива на витамини в организма
Както споменахме по-горе, през зимата се наблюдава увеличена нужда на човешкото тяло от хранителни вещества и особено витамини, но същевременно и намалено разнообразие от растителни храни чрез които да си ги набавим. Това води до изчерпване на запасите в организма и по-ниски концентрации на някои витамини в кръвообращението. Типичен пример за понижен прием чрез храната през зимата е витамин С. Затова с настъпването на пролетта организмът изпитва нужда от по-големи количества от този витамин. Друг пример за витамин, който е по правило е с ниски нива в организма през пролетта е  витамин D. [1,2]. Както е добре известно, един от пътищата, чрез които тялото се снабдява с витамин D e образуването му в кожата под действието на слънчевата светлина. През зимните месеци слънцегреенето е понижено, хората излизат по-рядко навън, а дрехите покриват по-голямата част от кожата ни – все причини за ниското ниво на витамина през пролетта. 

 

  1. 2. Промени в секрецията на някои хормони
    Тялото ни реагира на промяната в атмосферните условия с промяна в секрецията на някои хормони, например половите и тези секретирани от щитовидната жлеза. Това води до психо-емоционални промени, които е вероятно да стоят в основата на симптомите на пролетната умора. [3,4]

 

  1. 3. Алергични реакции
    Сезонната хрема, в чиято основа стои алергична реакция на организма към специфични полени се проявява най-често през пролетта. Наблюдава се свързаност между сезонната хрема и състоянията на отпадналост и умора. Смята се, че постоянният възпалителен процес, който протича при контакта на организма с алергена, е възможна причина за пролетната умора. Не трябва да се пропуска обаче и факта, че умората и сънливостта са описани като нежелани реакции на противоалергичните лекарства.[5]

 

Как бихме могли да намалим симптомите на пролетна умора

1. Разнообразно хранене
Постарайте се да приемате различни видове храна от растителен и животински произход, за да набавите необходимите за организма витамини, минерали, белтъци, мазнини и въглехидрати. Диетата трябва да е богата, както на плодове и зеленчуци, така и на храна, която е източник на пълноценен белтък –  животинска и морска храна. Зърнените и бобовите храни също трябва да бъдат част от диетата. Добра идея е и приемът на хранителни добавки в този сезон – витамин С, витамини от групата В, витамин D,  мултивитамини, омега-3 мастните киселини и други.

 

 

2. Прием на адаптогени
Адаптогените са растителни вещества, които подпомагат организма в справянето му с умората и стреса и адаптирането му към променящите се условия на живот. В допълнение някои от тях притежават и антиоксидантни свойства, които улесняват възстановяването на тялото след прекарана вирусна или бактериална инфекция. [6] Растения с много силно изразен адаптогенен ефект са розовият златовръх (Rhodiola rosea L.) и сибирският женшен (Eleutherococcus senticosus Rupr. & Maxim.). Комбинация от тези две растения можете да намерите в продукта ВитаДинамик. Повече за механизма на действие и съставките на ВитаДинамик можете да прочетете тук;

 

3. Спорт
Физическата активност стимулира отделянето на допамин, серотонин и ендорфини в централната нервна система. Това води до подобряване на настроението, намаляване на усещането за болка и намаляване на тревожността. 

 

4. Повече сън 

Пълноценният сън е ключов за възстановяването на организма, особено в този период. Разходките сред природата също ще допринесат за намаляване на симптомите на пролетна умора.

как да се справим с пролетната умора

Източници:

  1. Tong, W.W., Tong, G.H., Yang, M.H. and Qin, X.S., 2022. Age and seasonal variation and establishment of reference intervals for water-soluble vitamins determined by liquid chromatography tandem mass spectrometry. Nutrition, 95, p.111490.
  2. Maxwell JD. Seasonal variation in vitamin D. Proceedings of the Nutrition Society. 1994;53(3):533-543. doi:10.1079/PNS19940063
  3. Andersson, A.M., Carlsen, E., Petersen, J.H. and Skakkebæk, N.E., 2003. Variation in levels of serum inhibin B, testosterone, estradiol, luteinizing hormone, follicle-stimulating hormone, and sex hormone-binding globulin in monthly samples from healthy men during a 17-month period: possible effects of seasons. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 88(2), pp.932-937.
  4. Kuzmenko, N.V., Tsyrlin, V.A., Pliss, M.G. and Galagudza, M.M., 2021. Seasonal variations in levels of human thyroid-stimulating hormone and thyroid hormones: a meta-analysis. Chronobiology International, 38(3), pp.301-317.
  5. Trikojat, K., Luksch, H., Rösen-Wolff, A., Plessow, F., Schmitt, J. and Buske-Kirschbaum, A., 2017. “Allergic mood”–depressive and anxiety symptoms in patients with seasonal allergic rhinitis (SAR) and their association to inflammatory, endocrine, and allergic markers. Brain, behavior, and immunity, 65, pp.202-209.
  6. Yousef, G.G., Grace, M.H., Cheng, D.M., Belolipov, I.V., Raskin, I. and Lila, M.A., 2006. Comparative phytochemical characterization of three Rhodiola species. Phytochemistry, 67(21), pp.2380-2391.
  7. Harmatz, M.G., Well, A.D., Overtree, C.E., Kawamura, K.Y., Rosal, M. and Ockene, I.S., 2000. Seasonal variation of depression and other moods: a longitudinal approach. Journal of biological rhythms, 15(4), pp.344-350.