Хиперактивност и дефицит на вниманието при възрастни

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” link_color=”” link_hover_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_blend_mode=”none” video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” background_type=”single” gradient_start_color=”” gradient_end_color=”” gradient_start_position=”0″ gradient_end_position=”100″ gradient_type=”linear” radial_direction=”center center” linear_angle=”180″ background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” background_blend_mode=”none” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” filter_type=”regular” filter_hue=”0″ filter_saturation=”100″ filter_brightness=”100″ filter_contrast=”100″ filter_invert=”0″ filter_sepia=”0″ filter_opacity=”100″ filter_blur=”0″ filter_hue_hover=”0″ filter_saturation_hover=”100″ filter_brightness_hover=”100″ filter_contrast_hover=”100″ filter_invert_hover=”0″ filter_sepia_hover=”0″ filter_opacity_hover=”100″ filter_blur_hover=”0″ last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Възможно ли е?

Макар и да свързваме Синдрома на хиперактивност и дефицит на вниманието (ADHD) с детската възраст, той не е проблем само на децата. Част от симптомите при деца, диагностицирани с ADHD продължават да им създават затруднения и в зряла възраст. ADHD може да остане неразпознат в детството, но в зрелия живот симптомите му да станат пречка за ангажирания и работещ на бързи обороти човек. За ADHD се говори и мисли от сравнително скоро и част от възрастните с ADHD, които са страдали от този синдром и като деца не са били диагностицирани само защото никой не е знаел, че затрудненията им са предизвикани от синдрома на хиперактивност и дефицит на внимание.

Какви са симптомите на ADHD при възрастни?

При възрастни ADHD често изглежда съвсем различно, отколкото при децата. С напредването на възрастта хиперактивността е все по-рядък симптом на ADHD. Други са водещите симптоми при възрастни и комбинацията им е уникална за всеки човек. Обикновено възрастният човек с ADHD има някои от следните симптоми:

  • може да се съсредоточа върху дейности, които са интересни и ангажиращи за него, но се затруднява да остане съсредоточен върху ежедневни, рутинни задачи;
  • лесно се разсейва от звуци, гледки или дейности, извършвани край него;
  • лесно се отегчава от дадена дейност;
  • прескача от една дейност на друга;
  • мислите му прескачат между няколко теми и изпитва затруднения да се концентрира върху една от тях;
  • мисли за друго, когато чете и разбира това след като установи, че не е схванал смисъла на прочетеното;
  • загубва фокус по време на разговор и започва да мисли за нещо друго;
  • пренебрегва детайли, което води до грешки в работата;
  • има лоши умения за слушане;
  • прекалено фокусиране върху интересни и поглъщащи дейности до степен, че да не забелязва всичко останало;
  • хронично закъснява;
  • склонен е да отлага дейности;
  • подценява времето, необходимо за изпълнение на задачите;
  • не завършва или трудно завършва стартирали проекти;
  • импулсивен е;
  • изпитва трудности да запази за дълго време социално приемливото поведение в различни ситуации;
  • има проблеми със справянето с чувства и емоции;
  • затруднява се да седи в една поза дълго време;
  • вътрешно неспокоен и възбуден е;

Какво предлага конвенционалната медицина за справяне с ADHD?

Освен поведенческа терапия, конвенционалната медицина предлага лечение на ADHD с психостимуланти, антидепресанти, атомоксетин, клонидин. Психостимулантите са най-разпространеното лекарствено лечение на ADHD. Метилфенидатите, какъвто е и препаратът Концерта са най-често изписваните лекарства при ADHD. Те обикновено повлияват добре ADHD, но понякога имат неприятни и дори опасни нежелани лекарствени реакции: повишено кръвно налягане, повишена сърдечна честота, други сърдечно-съдови усложнения, психиатрични проблеми.

Какви са алтернативните възможности за справяне с ADHD?

Алтернативните терапии за различни състояния са предмет на т.нар. алтернативна и допълваща медицина, която предлага набор от здравни практики и продукти, които не се считат за част от конвенционалната медицина.

  1. Диета: няма специфична диета, която да е доказала, че ефективно намалява симптомите на ADHD. Повечето специалисти обаче са на мнение, че ограничаването на захарта, изкуствените подсладители и оцветители намаляват симптомите на ADHD.
  2. Екстракти от билки:
    • Розов златовръх (Rhodiola rosea) – това е една от най-проучваните билки в света. Тя принадлежи към групата на адаптогените, които имат свойствата да защитават организмите от множество видове стресови фактори – околната среда, химически, инфекциозни, хипоксични, токсични и други.
      Известно е, че при ADHD нивата на допамин и норепинефрин в мозъка са ниски. Проучванията на розовия златовръх и конкретно на екстракта от розов златовръх, който съдържа 3% розавин, показват че ефектите му са свързани с повишаване на нивата на допамин, норепинефрин и серотонин в мозъка. Това обяснява как и защо качествения екстракт от розов златовръх повлиява симптомите на ADHD. На българския пазар висококачествен продукт, който съдържа екстракт от розов златовръх с 3 % розавин е продуктът ВитаДинамик. Ефективната за ADHD доза на ВитаДинамик е индивидуална и се постига с бавно покачване на приема до повлияването на симптомите на ADHD. ВитаДинамик е добър и безвреден вариант, с който се постига концентрация и работоспособност.
      В допълнение екстрактът от розов златовръх намалява прекомерното освобождаване на хормона на стреса кортизол и по този начин има емоционално успокояващо въздействие.
    • Гинко билоба – Проучвания при животни показват, че екстрактът от гинко билоба повишава нивата на невротрансмитера допамин, който е в ниски нива в мозъка на хора с ADHD. Тази констатация обаче не е потвърдена при хора. Проучванията при хора са стигнали до извода, че гинко билоба значително подобрява вниманието, паметта, скоростта на обработка на информация, хиперактивността и тревожността в сравнение с плацебо.
  3. Омега-3 мастни киселини: Омега-3 мастните киселини, чиито най-пълноценен източник е рибеното масло, имат множество физиологични функции. Освен, че притежават изразен противовъзпалителен ефект и са структурен елемент на мозъчните клетки, те участват и в метаболизма на невротрансмитера допамин. Проучвания са показали, че омега-3 мастните киселини при хора с ADHD често са под нормата. Други проучвания пък са показали значително намаляване на симптомите на ADHD след суплементация с високи дози омега-3 мастни киселини. Натрупаните данни показват също, че най-добри резултати по отношение на ADHD се постигат с рибено масло, в което съотношението на омега -3 мастните киселини EPA/DHA e в полза на EPA. Важно е освен да съдържа адекватни дози омега-3 мастни киселини, рибеното масло да бъде чисто. На тези две условия на българския пазар отговоря Норвежко Рибено Масло. То се произвежда от телата на дребни, диви риби, които стоят в началото на хранителната верига и съответно са възможно най-чисти. Това доказва и анализ сертификатът, който съпровожда всяка партида на продукта. Норвежко Рибено Масло съдържа високи дози омега-3 мастни киселини и проучванията с него при деца със синдром на Рет са показали висока ефективност.
  4. Минерали:
    • желязо – желязото играе важна роля в синтезата на някои невротрансмитери и най-вече допамина. Нивата на желязо в организма се установяват чрез изследване на серумния феритин, който е много по-показателен отколкото изследването на серумно желязо и ЖСК. Проучвания при хора са показвали, че суплементацията с желязо при хора с нисък феритин намалява симптомите на ADHD.
    • цинк– цинкът е минерал, който участва в регулирането на невротрансмитерите допамин и норепинефрин. Проучвания са показали, че ниските нива на цинк са свързани с хиперактивност, импулсивност и невнимание, както и че допълнителният прием на цинк значително намалява симптомите на ADHD. Изследването на цинк в кръвта изисква специални епруветки и методика. Малко лаборатории могат да изследват цинк по правилата и резултатите да са меродавни.
  5. Мелатонин: Част от хорта с ADHD страдат от безсъние. Безсънието може да e симптом на ADHD, нежелан ефект на лекарства, използвани за повлияване на ADHD или следствие на нерегулярен режим на сън и бодърстване. Хората с ADHD, страдащи от безсъние могат да си помогнат приемайки мелатонин. Мелатонинът е естествен хормон, който се отделя циклично от епифизата като реакция на естествения цикъл ден-нощ. Тъмнината стимулира отделянето на мелатонин, а той от своя страна успокоява и води до заспиване. Проучвания при хора с ADHD, които имат проблеми със съня показват ефективност на мелатонина при краткосрочна и дългосрочна употреба.

д-р Милена Коцева

Източници[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]