Нова опаковка на Омега-3 Високо концентрирано норвежко рибено масло +50% повече капсули: 180. Безплатна доставка при поръчки над 120 лв.

Как да увеличим ефективността на ученето?

Знаете ли какво е невропластичност?

Това е способността на мозъка да променя структурата си и да увеличава възможностите си. Невропластичността се случва, когато учим.

Ето как се променя мозъка в процеса на учене:

  • Частите на мозъчната кора (мозъчни карти), които отговарят за усвояването на определени знания или изпълнение на определени задачи променят площта и формата си непрекъснато докато учим (7,8);
  • Ако не извършваме дейността, за която е отговорна някоя мозъчна карта, то нейното пространство се превзема от друга дейност и нейните неврони започват да обработват информация от другата дейност (7,8);
  • Невроните в мозъчните карти развиват силни връзки помежду си, ако бъдат активирани в един и същ момент (7,8);
  • В процеса на учене първо се увеличава площта на мозъчната карта, отговорна за усвояваното знание или умение, но след известно време отделните неврони в картата стават по-ефективни и накрая за изпълнението на задачата се достатъчни по-малък брой високоефективни неврони. Това обяснява защо не се изчерпва “мястото” в мозъка ни при усвояването на нови умения (7,8);
  • Когато невроните се тренират и станат по-ефективни, те започват да обработват информацията по-бързо и да имат нужда от по-малко време за почивка. По този начин расте и скоростта на обработка на информацията (7,8);
  • Пълното съсредоточаване е много важно за дълготрайната пластична промяна. Когато задачите се извършват автоматично и без съсредоточаване това променя мозъчните карти, но промените не траят дълго (7,8);
  • Увеличаване на броя неврони в хипокампа (мозъчната структура, която отговаря за ученето, паметта, пространствената ориентация и някои поведенчески реакции), което подобрява умствените способности. Процесът на учене води до удължаване на живота на невроните и по-този начин и до увеличаване на броя им и умствения капацитет. Физическата активност пък увеличава броя на новообразуваните неврони, което също води до подобряване на умствените възможности (4,5,6,7,8);

Как на практика можем да увеличим ефективността от ученето?

  • Ученето е по-ефективно, ако се извършва на малки порции, но регулярно, отколкото ако се усвоява голям обем за кратко време;
  • Наученото е по-дълготрайно, ако ученето е съпроводено с максимално съсредоточаване. Ученето, съпроводено с разсейване от странични стимули е неефективно;
  • Физическото натоварване е също толкова важно, колкото и ученето. Регулярната физическа активност увеличава броя на новите неврони и така увеличава умствения капацитет;
  • Увеличението на коефициента на интелигентност е възможно не само в детска възраст. Мозъкът може да се обучава и интелектът да се повишава през целия живот при подходяща стимулация (умствена и физическа);

Рибеното масло е хранителна добавка, която подобрява ефективността на ученето:

  • Рибеното масло е най-пълноценния източник на омега-3 мастни киселини (EPA и DHA). Основен структурен елемент на новообразуващите се нервни клетки е омега-3 мастната киселина DHA. Нервните клетки се образуват през целия живот. Това означава, че рибеното масло е изключително важна хранителна добавка през целия живот на човека и особено за активно учещите хора (2);
  • Омега-3 мастните киселини са едни от най-важните регулатори на течливостта на клетъчната мембрана (обвивката на клетките). Колкото по-течлива е клетъчната мембрана, толкова по-лесно може да се разширява. Течливостта на клетъчните мембрани е от изключително значение за процесите на развитие и растеж на мозъчните клетки и връзките между тях. Нещо повече тя играе роля и за правилното функциониране на невроните, като моделира рецепторите и йонните канали на клетъчната им мембрана (1);
  • Проучвания с животински модели са показали, че допълнителния прием на омега-3 мастни киселини подобряват значително невропластичността, която е от особена важност в процеса на учене (3);

Норвежко Рибено Масло е висококачествено рибено масло разработено и добивано по такъв начин, че да бъде подходящо за непрекъснат прием. То се добива от телата на дребни диви риби, които стоят в началото на хранителната верига и затова е максимално чисто. Норвежко Рибено Масло е висококонцентрирано и е в състояние да подпомогне процесите на активно учене.

Източници:

1.Yehuda S, Rabinovitz S, Carasso RL, Mostofsky DI. The role of polyunsaturated fatty acids in restoring the aging neuronal membrane. Neurobiol Aging. 2002;23(5):843‐853.

2.Yehuda S, Rabinovitz S, Mostofsky DI. Essential fatty acids and the brain: from infancy to aging. Neurobiol Aging. 2005;26 Suppl 1:98‐102.

3.Barón-Mendoza I, González-Arenas A. Relationship between the effect of polyunsaturated fatty acids (PUFAs) on brain plasticity and the improvement on cognition and behavior in individuals with autism spectrum disorder [published online ahead of print, 2020 Apr 25]. Nutr Neurosci. 2020;1‐24.

4.Eriksson PS, Perfilieva E, Björk-Eriksson T, Alborn AM, Nordborg C, Peterson DA, Gage FH. Neurogenesis in the adult human hippocampus. Nat Med. 1998 Nov;4(11):1313-7.

5.Kempermann G, Kuhn HG, Gage FH. More hippocampal neurons in adult mice living in an enriched environment. Nature. 1997 Apr 3;386(6624):493-5.

6.Kempermann G, Gast D, Gage FH. Neuroplasticity in old age: sustained fivefold induction of hippocampal neurogenesis by long-term environmental enrichment. Ann Neurol. 2002 Aug;52(2):135-43.

7.Норман Дойджи, Невероятният мозък, издателство “Изток-Запад”, 2009.

8.Merzenich MM, Nahum M, Van Vleet TM. Neuroplasticity: introduction. Prog Brain Res. 2013;207:xxi-xxvi.

Източници